|

Změny a události na linkách MHD

Nová hala slouží tramvajím
Již brzy vyplujeme!

74. plavební sezóna se konečně blíží! Lodě na Brněnskou přehradu vyplují poprvé v sobotu 30. května 2020.

Stane se tak bez zahajovacího ceremoniálu, na který jste vy i my zvyklí. Lodě vyplují komorně dle platného jízdního řádu.

Posádka bude vybavena ochrannými prostředky a cestujícím bude k dispozici dezinfekce. Pro výletníky z přírody, kteří by nebyli vybaveni, bude možnost zakoupení roušky.

Váš DPMB, a.s.

Autobusy v Brně slaví 90 let

2. května 1930 vyjel v Brně na lince A první autobus, který své cestující převezl z Moravského náměstí do Černých Polí. V počátcích provozu najely autobusy ročně na sedmi linkách až 900 tisíc km a převezly dva a půl milionu cestujících. Dnes, o 90 let později, DPMB zajišťuje provoz na 60 autobusových linkách, na kterých autobusy ročně najedou 19 miliónů km a převezou 127 milionů cestujících. DPMB je s počtem 160 autobusů na CNG majitelem největšího vozového parku na zemní plyn v ČR.

Autobusová doprava v Brně dnes:

  • 327 autobusů vlastní DPMB
  • 160 autobusů je na zemní plyn
  • 100 autobusů musí DPMB zachovávat naftových, pro případ evakuace při nenadálých kritických událostech
  • 40 nových autobusů přibude na podzim roku 2020
  • 600 řidičů autobusů zaměstnává DPMB na hlavní pracovní poměr
  • 60 - na tolika linkách obsluhují autobusy město Brno a okolí
  • 80 - nejkratší linka MHD v Brně, trasa měří 1,8 km
  • 51 - nejdelší linka MHD v Brně, trasa měří 31,2 km
  • 40, 42, 44, 50, 78 a 84 – nejvytíženější autobusové linky
  • Karosa B732 – nejstarší vůz DPMB z roku 1989, který je součástí sbírky retrovozidel DPMB
  • Urbanway 12M a Crossway LE LINE 12M – nejmladší autobusy DPMB z roku 2019
  • Zajímavá data z historie:

  • 1930 Na konci roku jezdí na území města na sedmi linkách deset autobusů.
  • 1948 V závěru roku Brno provozuje sedm autobusových linek, délka sítě je 56 kilometrů a vozový park představuje 37 autobusů.
  • 1951 Dochází ke změně značení autobusových linek, písmena jsou nahrazena čísly.
  • 1960 Začíná rozmach autobusové dopravy, autobusy začínají pronikat do centra města.
  • 1970 V provozu je 26 stálých a sedm rekreačních autobusových linek.
  • 1988 Přepravu zajišťuje 319 autobusů na 42 linkách.
  • 1990 Začínají jezdit okružní linky 44 a 84.
  • 1995 Dochází k reorganizaci brněnské MHD, jsou zrušeny autobusové linky v centru města a vzniká autobusový terminál na ulici Úzké.
  • 2000 DPMB zavádí nový systém noční dopravy, kterou zajišťují pouze autobusy.
  • 2002 Dodány první nízkopodlažní vozy Citybus.
  • 2004 Zapojení městské hormadné dopryv v Brně do IDS JMK.
  • 2014 Dochází k výraznému omlazení autobusového vozového parku. Do DPMB jsou dodány nové kloubové autobusy Solaris Urbino 18, dále autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn Citelis 12 M CNG a SOR NBG 12. V areálu vozovny Slatina byla uvedena do provozu plnicí stanice CNG.
  • 2015 Na začátku roku dodávka autobusů Iveco Urbanway 12 M CNG a vozů SOR NBG 12. V polovině roku je v provozu stovka nových autobusů na CNG. Podíl nízkopodlažních autobusů se zvýšil na 89 %.
  • 2016 Zahájen provoz Seniorbusu. Provoz zahájil také zájezdový autobus Volvo 9700.
  • 2018 Byly dodány další autobusy Iveco Urbanway 18m a také sólo vozy SOR NB6. Celkem už máme 160 autobusů na CNG, z toho 44 kloubových. Ve vozovně Slatina byl instalován čtvrtý stojan CNG. Vyjíždí již čtvrtý Seniorbus. Proběhl zkušební provoz prvního autobusu na bioplyn z odpadní vody.
  • 2019 Úspěšně skončilo testování autobusu SOR NS12-diesel.
  • Fotografie:

  • Škoda 505 a Fram E18 - archiv Tramvajklubu Brno
  • Walter Diesel - archiv Tramvajklubu Brno
  • Škoda 706 RO - Old. Pospíšil, archiv Tramvajklubu Brno
  • Ikarus 620 - Old. Pospíšil, archiv Tramvajklubu Brno
  • Ikarus 280 - archiv Tramvajklubu Brno
  •  

    Oblíbený "Dřevák" bude zářit novotou

    Rozsáhlou opravou prochází po čtrnácti letech oblíbená tramvaj č. 107, známá jako "Dřevák". V ústředních dílnách DPMB pracovníci revidují brzdy, převodovky nebo elektrickou část a vůz získá nový lak i dřevěné opláštění.

     

    Opravy probíhají s cílem co nejvíce se přiblížit původní podobě vozů. Sehnat dobové součástky je však mnohdy téměř nemožné. Jedním z nejnáročnějších úkolů je proto vyrobit nové věci tak, aby vypadaly jako staré a zároveň byly funkční. Pracovníci musí dávat pozor na takové detaily, jako jsou stejný barevný odstín laku, stejný druh dřeva nebo povrchová úprava.

     

    Práce na tramvaji, která poprvé vyjela v roce 1943, by měly být hotové ještě na jaře. Zda však letos budou v provozu historické linky H4 a H24, zatím není jasné.

     

    Mimořádná opatření v brněnské MHD!

    Vážení cestující,
    z důvodu možného výskytu koronaviru si vás dovolujeme informovat o opatřeních, která zavádíme pro zvýšení vaší bezpečnosti v městské hromadné dopravě v Brně:

    Opatření v MHD v Brně platná od 25. května
    Opatření v MHD v Brně platná od 13. května
    Opatření v MHD v Brně platná od 11. května
    Opatření v MHD v Brně platná od 27. března
    Opatření v MHD v Brně platná od 24. března
    Opatření v MHD v Brně platná od 23. března
    Opatření v MHD v Brně platná od 18. března
    Opatření v MHD v Brně platná od 17. března
    Opatření v MHD v Brně platná od 16. března

     

    Nabízíme brigády na pozici řidič tramvaje nebo autobusu

    Nabízíme brigády na pozici řidič tramvaje nebo autobusu.

    Zájezdová doprava

    Připravili jsme pro vás novou přehlednější stránku o našich zájezdových autobusech.

    Jak si pořídit elektron. šalinkartu
    Bonusové body pro věrné cestující

    Dopravní podnik města Brna zavádí po uživatele elektronických předplatních jízdenek další příjemnou novinku – bonusové body pro věrné cestující. Za každou kontrolu revizorem cestující získají body, které mohou uplatnit k uhrazení sankcí nebo se díky ní zařadit do slosování o předplatní jízdenky.

    Body získávají automaticky zákazníci využívající elektronické předplatní jízdenky za úspěšné revize svých elektronických šalinkaret. Za každé čtvrtletí, ve kterém byl cestující alespoň jednou úspěšně zkontrolováni revizorem, obdrží 10 bonusových bodů (body byly přiřazeny i zpětně za všechny proběhlé revize).

    Body je možno použít v eshopu BRNO iD na snížení nebo plné online uhrazení sankce 50 Kč v případech, kdy se cestujícímu nepovedlo prokázat revizorovi, že má platnou jízdenku (zapomenutý nosič, nefunkční nebo neaktivovaná karta apod.). Maximum bodů, které je možno mít na účtu je 50. Další body se automaticky převádí do soutěže, ve které se pravidelně jednou za pololet budou losovat výherci tří ročních nepřenosných šalinkaret zdarma.

    Úspěšná revize tak pro zákazníky nyní znamená šanci na bonus a potenciálně i výhru, pípat revizorovi se vyplatí!

     

    E-shop Dopravního podniku města Brna a. s.
    V Eshopu Dopravního podniku města Brna, a.s., si můžete nakoupit předplatní jízdenky pro tarifní zóny 100 a 101 (město Brno).