|

Změny a události na linkách MHD

Tunel bude chránit svatá Barbora

Biskup Vojtěch Cikrle požehnal sochu svaté Barbory, která bude jakožto patronka důlních staveb střežit tramvajový tunel k Univerzitnímu kampusu. Sochu zástupci vedení města, Dopravního podniku města Brna a zhotovitele slavnostně odhalili u portálu tunelu před Fakultní nemocnicí Brno.

„Iniciativa Dopravního podniku města Brna umístit na tramvajové trati sochu svaté Barbory, která je mimo jiné považována také za patronku důlních staveb, mne upřímně potěšila. Naši předkové stavěli podél cest sochy světců – a mělo to pro jejich život velký význam. Obdivovali Boží působení v lidech, kteří s ním dokázali žít a zvládat své životní situace. Dnes jsou podél cest nepřehlédnutelné reklamy, které radí, co nakoupit, jakou používat kosmetiku, čím si máme čistit zuby… Sochy světců byly a jsou reklamy na to, jak žít. Kéž svatá Barbora provází všechny, kteří ji prosí o přímluvu v těžkých životních situacích,“ uvedl brněnský biskup Vojtěch Cikrle.

Sochu sv. Barbory střežící nový tunel kolemjdoucí přehlédnou jen stěží – váží 120 kg a měří 90 cm. Během tří měsíců ji z italského mramoru z oblasti Carrara vytvořili pracovníci Kamenoprůmyslu Komárek v Letovicích ve spolupráci se sochařem Albertem Sotem. Žehnání kapliček a jiných sakrálních staveb je poměrně běžné, socha pro tramvajovou trať však od brněnského biskupa požehnání dostala tentokrát vůbec poprvé.

Sv. Barbora tak bude od 13. dubna 2021 doprovázet techniky a dělníky i při stavbě tramvajového tunelu z Osové na Kampus a poté všechny řidiče, kteří tunelem i nad ním budou projíždět.

I přes nepříznivé klimatické podmínky stavba mílovými kroky pokračuje kupředu. V tuto chvíli jsou hotové všechny podzemní stěny hlavní části tunelu, probíhají betonáže stropu, který bude dokončený v celé trase od Osové po Kampus do konce dubna. V průběhu května dělníci strop zasypou a od přelomu léta a podzimu začnou s úpravami terénu včetně osazení zelení. Prací na povrchu bude po zasypání tunelu postupně ubývat a velká část činností se v létě přesune do podzemí, odkud budeme vyvážet zeminu a připravovat pokládku kolejí. Pro místní obyvatele to výhledově znamená snížení prašnosti a hluku v oblasti. Děkujeme místním za trpělivost! Zprovoznění nové trati je naplánováno na konec roku 2022.

Váš DPMB

Novinky v tarifu od 1.dubna

Rodiče, děti, senioři! Od 1. dubna 2021 dochází k následujícím drobným úpravám tarifu IDS JMK

  1. Doprovod dítěte do 3 let výdej předplatní jízdenky bude probíhat pouze elektronicky prostřednictvím eshopu. Vydané papírové průkazky s nulovým kupónem zůstávají v platnosti.

  2. Děti ve věku 6 až 10 let
    • v zónách 100 a 101 cestují zdarma. Končí povinnost vyřizování průkazky a nulového ročního kupónu. Při kontrole se budou prokazovat dokladem vydaným veřejnou institucí se jménem a datem narození dítěte např. kartička pojišťovny případně elektronickou nulovou jízdenkou na bankovní kartě nebo papírovou průkazkou s nulovým kupónem.
    • v ostatních zónách platí podmínky jako doposud, pro výjezd do venkovních zón je nutné se prokazovat elektronickou nebo papírovou šalinkartou s jízdenkou pro 100+101 (nulovou) a pro další zóny.

  3. Zvláštní roční kupón za 840 Kč pro invalidy III. stupně a seniory do 70 let - výdej zrušen. Stávající platné kupóny je možné využít do konce platnosti kupónů. Pro tuto kategorii bude možné využívat předplatní nepřenosné jízdenky nebo plné jízdné. Příklad srovnání - senior 65-70 : Roční předplatní jízdenka 1.187 Kč oproti zvláštní roční kupón 840 Kč, 2 x cesta za 6 Kč týdně x 4 týdny x 12 měsíců = 576 Kč, celkem tedy 840 Kč + 576 Kč = 1416 Kč

  4. Senioři starší 70 let
    v zónách 100 a 101 cestují zdarma. Končí povinnost vyřizování průkazky a nulového ročního kupónu. Výdej papírových průkazek a nulových kupónů zrušen. Při kontrole se budou senioři nad 70 let prokazovat občanským průkazem, pasem nebo řidičským průkazem, případně elektronickou nulovou jízdenkou na bankovní kartě.

 

Senioři nad 70 let, děti do 10 let i doprovod dítěte do 3 let si mohou pořídit elektronické Jízdní doklady na bankovní kartě, opravňující k bezplatnému cestování, na eshopu Brno iD: brnoid.cz

 

Podrobnosti najdete v nových Tarifních podmínkách JMK.

Případné dotazy Vám rádi zodpoví naši kolegové v informační kanceláři na telefonické lince 5 4317 4316.

Dotazy týkající se elektronických předplatných jízdenek směřujte na kolegy prostřednictvím emailu eoc@dpmb.cz.

 

Váš DPMB

Testujeme zaměstnance

Od 3. března 2021 testujeme zaměstnance Dopravního podniku města Brna na onemocnění covid-19. K tomuto účelu jsme vyhradili v současné době nevyužívanou pivní tramvaj, která bude přejíždí mezi vozovnami Pisárky a Medlánky. Navíc jsme přidali jednu místnost i ve vozovně Slatina.

Zaměstnanci DPMB se k antigennímu testování přihlašují elektronicky ve speciálním rezervačním systému. Do 12. března se musí otestovat všech téměř 2500 zaměstnanců.

Zahájení provozu testovacího místa se zúčastnila primátorka města Brna Markéta Vaňková, náměstek primátorky Robert Kerndl a ředitel Společnosti Podané ruce Jindřich Vobořil.

Děkujeme všem za spolupráci a trpělivost!

Váš DPMB

 

Povinnost nosit respirátor ve vozech MHD!

Přehled nových opatření v souvislosti s pandemií koronaviru.

Do roka budeme mít nové trolejbusy

Rok uplyne jako voda, a tak už teď můžeme začít stříhat metr do příjezdu nových klimatizovaných trolejbusů Škoda 27Tr. Do konce ledna 2022 nám jich výrobce dodá dvacet, další dvacítku můžeme pořídit v následujících letech. Jedná se o moderní kloubové a nízkopodlažní vozy, které v provozu nahradí nejstarší typy trolejbusů 15Tr, 22Tr a 25T. A kde se s nimi setkáte nejčastěji? Plánujeme je nasazovat na nejvytíženější linky, tedy 25, 26 a 37.

V Brně máme s počtem téměř 150 vozů největší trolejbusový vozový park v České republice. Proto jsme rádi, že se nám po dlouhém úsilí podařilo podepsat smlouvu, díky které budeme pokračovat v jeho modernizaci. Rovněž tak podporujeme ekologizaci MHD, téměř 70 procent našeho vozového parku jezdí na elektřinu a nezatěžuje tak životní prostředí.

Náklady na pořízení 40 trolejbusů Škoda 27Tr činí 478 miliónů korun.

Váš DPMB

DPMB nakoupí nové obousměrné tramvaje

Početná rodina brněnských tramvají se rozroste o nové moderní kousky, tentokrát obousměrné. Výběrové řízení na dodávku až 40 kusů tramvají vyhrála Škoda Transportation, která prvních pět klimatizovaných a nízkopodlažních vozů dodá do dvou let, tedy do února 2023. Tramvaje typu Škoda ForCity Smart 34 budou přednostně sloužit pro přepravu cestujících na lince 8. Na konci roku 2022 zprovozníme novou tramvajovou trať k Univerzitnímu kampusu a tyto tramvaje se po ní mohou vesele prohánět od úvratě k úvrati.

Ve smlouvě se Dopravní podnik zavazuje nakoupit prvních pět vozů, dalších až 35 můžeme podle finančních možností od výrobce objednat do roku 2026. Náklady na jeden vůz jsou 60 miliónů korun.

Doufáme, že se těšíte tak jako my!

Váš DPMB

 

  

 

Noční rozjezdy slaví 20 let

Snad nenajdeme v Brně člověka, který se někdy nesvezl nočním rozjezdem. Hlavní nádraží se každou celou a někdy i půl hodinu zaplní autobusy, které naberou, koho mohou a rozvezou je do všech koutů města i za jeho hranice. Tímto systémem, který je fenoménem Brna, se inspirovala řada měst nejen v Česku, ale i v zahraničí.

Autobusové noční linky nesou číselné označení 89-99 a jsou v provozu od 23 do 5 hodin. Na jeho začátku a konci platí interval 30 minut, v noci jezdí po hodině. Do víkendových spojů kvůli velké poptávce cestujících Dopravní podnik města Brna vložil ještě několik tzv. „půlkových rozjezdů“.

V průběhu pracovního týdne nočních rozjezdů využívá 10 tisíc cestujících. V pátek a v sobotu, kdy to ve městě žije, vrůstá číslo až k 25 tisícům. Oblibě se těší nejen u těch, kterým se z města nechtělo dříve domů, ale i u pracujících, kteří domov pro brzkou ranní směnu opustit museli.

Historie nočních linek však sahá až do roku 1946, kdy byly v provozu tramvaje na pěti linkách. Až po několika letech je začaly doplňovat autobusy a trolejbusy. Nejednalo se však o ucelený systém, a byl tak pro cestující značně komplikovaný. Na trasách bylo nutné přestupovat, a to nejen v centru, ale i v dalších uzlech. Na konci minulého století zajišťovalo noční provoz šest tramvajových linek, pět trolejbusových a sedm autobusových linek, z toho jen čtyři byly výhradně noční.

DPMB koupil dalších 20 autobusů

V brněnských ulicích můžete narazit na nové autobusy značky SOR NS, které se svým designem výrazně odlišují od ostatních. Jedná se o klimatizované a plně nízkopodlažní vozy, které cestující potěší i USB nabíječkami a celočalouněnými sedadly pro zajištění většího pohodlí. Dalšími plusy vozů jsou širokoúhlé LCD monitory, systém RIS 2 nebo vyhřívaná čelní skla. Autobusy mají kapacitu 105 cestujících.

Stejně jako kloubové autobusy SOLARIS, které podnik pořídil na začátku léta, mají vozy SOR NS tu výhodu pro cestující, že na levé (nenástupní) straně disponují venkovním elektronickým transparentem, který zobrazuje číslo linky. Lidé tak i z protější strany ulice snadno vidí, jaká linka zrovna přijíždí.

Nové autobusy SOR nahradí starší vozy Karosa B 931 a Citelis, které budeme postupně vyřazovat. V provozu je budeme nasazovat na linkách 41, 43, 52, 54, 57, 67, 70 a 71.

Dopravní podnik města Brna provozuje 320 autobusů. Po dodávce zbývajících vozů SOR bude 300 z nich nízkopodlažních, což je 94 procent.

Příjemnou jízdu novými vozy přeje Váš DPMB.

 

Drak v roušce

Dopravní podnik města Brna představuje časosběrný dokument Drak v roušce, který mapuje situaci v brněnské městské hromadné dopravě během pandemie koronaviru.

Děkujeme všem zaměstnancům DPMB za jejich práci v tomto náročném období a cestujícím za podporu a přízeň!

 

 

Váš DPMB
Nové autobusy dorazily do Brna

Ulicemi Brna se začne prohánět prvních osm z celkově dvaceti nových kloubových autobusů SOLARIS Urbino 18, které Dopravní podnik města Brna v letošním roce pořizuje v rámci obnovy vozového parku. Autobusy SOLARIS Urbino 18 jsou klimatizované a vynikají velkým vnitřním prostorem.

Mezi jejich další přednosti patří USB nabíječky, systém RIS2 a širokoúhlé LCD monitory. Sedadla pro cestující jsou plastová, na sedací části opatřená potahovou látkou, která zamezí klouzání a zajistí cestujícím lepší tepelnou pohodu.

Zbylých dvanáct do celkové dvacítky dorazí do Brna postupně do konce července. Dopravní podnik města Brna za vozy zaplatí 147 miliónů Kč bez DPH.

Během léta DPMB čeká ještě dodávku 20 sólo autobusů značky SOR.

Podrobnosti najdete na našem webu v sekci Kontakty - Tiskové zprávy.

 

Zájezdová doprava

Připravili jsme pro vás novou přehlednější stránku o našich zájezdových autobusech.