|

Změny a události na linkách MHD

Jezdit MHD se vyplatí!

DPMB spouští novou kampaň a láká cestující do vozů. Komunikuje výhodnou cenu za služby

DPMB spouští novou informační kampaň s názvem #JezdiMHD. Poukazuje na fakt, že cestovat vozy městské hromadné dopravy se vyplatí, a to především nyní, v době neustálého růstu cen. Cestování MHD je totiž ve srovnání s autem téměř trojnásobně levnější. V kampani jsou porovnávány náklady na osobní a hromadnou dopravu. DPMB vychází z čísel, podle kterých držitel předplatní jízdenky v průměru cestuje 13 km denně. Měsíčně tak vozy MHD projezdí 390 km. Při ceně 4750 Kč za roční jízdenku vychází 1 km na 1 Kč. U cestování osobním vozem se vycházelo pouze z průměrné spotřeby a ceny paliva. Do přepočtu nebyla zahrnuta amortizace auta, či pravidelné a nutné poplatky za jeho provoz. I tak je cestování MHD výrazně levnější.

 

Ocenění za e-shop

Jsme na bedně!

V celostátním kole soutěže Zlatý erb 2022 v kategorii nejinovativnější elektronická služba jsme získali druhé místo, a to za e-shop Brno iD. Ten funguje od konce roku 2016. Zájemci si přes něj mohou koupit jízdenku na MHD nebo třeba lístky do Hvězdárny a planetária Brno či do zoologické zahrady.

Nové trolejbusy SOR

Brňané se mohou těšit na další nové trolejbusy. Tentokrát to budou krátké klimatizované a plně nízkopodlažní trolejbusy SOR TNS 12.

Dopravní podnik města Brna bude od výrobce odbírat komponenty a vozy budou naši pracovníci kompletovat ve vozovně Komín. Na dodávce až 40 trolejbusů tak ušetříme až 100 miliónů korun. S montáží vozidel máme v Brně bohaté zkušenosti, ve svých dílnách už takto skládáme tramvaje Drak a v minulosti tramvaje Vario nebo trolejbus Mario.

Trolejbusy SOR TNS 12 jsou standardní nízkopodlažní vozy o délce 12 metrů s celovozovou klimatizací. Jejich předností je moderní design, účelovost a nízká pořizovací cena. Do ulic by první dva nováčci mohli vyjet na přelomu roku 2022 a 2023. V provozu nahradí trolejbusy 21Tr a 14Tr a objeví se na všech trolejbusových linkách kromě 25, 26 a 37, na které dopravce nasazuje kapacitnější kloubové vozy.

Brnem bezpečně s Dopravním podnikem města Brna

DPMB odstartoval bezpečnostní kampaň „Brnem bezpečně s Dopravním podnikem města Brna“

Do ulic Brna vyjela „zombie“ tramvaj. Vůz Anitra 1810 zdobí postavičky, které se kvůli své nepozornosti sťukly s šalinou, autobusy nebo trolejbusy a rýmovaná hesla, která na příčiny nehod upozorňují. Tramvaj je součástí celoroční kampaně „Brnem bezpečně s Dopravním podnikem města Brna“. Ta se zaměřuje na bezpečnost účastníků provozu ve městě.

Akce kampaně:

  • Křest „zombie“ tramvaje
  • Instalace alkohol testerů do 15 autobusů DPMB
  • Testování kolizních kamer ve 4 autobusech DPMB
  • Rozšíření ponehodové péče o řidiče DPMB
  • Označení míst, kde hrozí riziko střetu chodců s vozy MHD
  • Výukové programy pro mateřské a základní školy
  • Informační videa o bezpečném nástupu a výstupu specifických skupin do vozů MHD
  • Osvěta k tématu reflexních prvků a viditelnosti na silnicích
  • Prezentace záchranné akce na dni otevřených dveří ve vozovně Komín
  •  

    Podmínky pro volné cestování pro uprchlíky

    Uprchlíci z Ukrajiny mají právo na bezplatné cestování ve veřejné dopravě

    ZMĚNA TARIFU IDS JMK OD 1.DUBNA 2022

    Vláda ČR rozhodla o úpravě slev ve veřejné dopravě pro děti, mládež, studenty a osoby 65+, a to od 1. dubna 2022. V této souvislosti je nutná i změna Tarifu IDS JMK. Dochází proto k úpravám cen jízdného u kategorie děti od 10 do 15 let a u osob ve věku od 65 do 70 let.

    CO SE MĚNÍ?

  • V Brně se mění ceny jednorázových a předplatních jízdenek pro děti od 10 do15 let a předplatních jízdenek pro osoby od 65 do 70 let.
  • V regionu v rámci IDS JMK se mění ceny jednorázových a předplatních jízdenek pro děti a mládež od 6 do 18 let, pro studenty od 18 do 26 let a osoby nad 65 let, které cestují mimo Brno.
  • CO SE NEMĚNÍ?

  • Ceny jízdného pro dospělé zůstávají stejné. Po Brně se jízdné pro mládež od 15 až 18 let, studenty a důchodce do 65 let nemění. Tarifní pravidla zůstávají zachována.
  • V Brně zůstává zachována bezplatná přeprava pro osoby nad 70 let.
  • CO SE STARÝMI JÍZDENKAMI?

  • Jednorázové zlevněné jízdenky doporučujeme do konce měsíce března spotřebovat.
  • Do konce dubna bude možné v rámci cestování po městě Brně použití stávajících zlevněných jednorázových jízdenek. Místo jedné si cestující označí dvě jízdenky (u zlevněné univerzální označí dvojnásobný počet polí).
  • Zbylé jízdenky bude možné od 1. května 2022 do 31. července 2022 v prodejně jízdních dokladů Novobranská 18 vyměnit za nové, a to ve stejné hodnotě. Peníze za jízdenky se nevrací.
  • Elektronické předplatní jízdenky zakoupené v e-shopu Brno iD za dosavadní ceny s prvním dnem platnosti do 31. března 2022 platí až do konce platnosti. Předplatní jízdenky zakoupené s prvním dnem platnosti od 1. dubna 2022 se prodávají již za nové ceny.
  • KDE KOUPIT NOVÉ JÍZDENKY?

  • Prodej jednorázových zlevněných jízdenek za nové ceny bude zahájen v prodejnách DPMB od 30. března 2022. U distributorů, v jízdenkových automatech a validátorech to bude od 1. dubna 2022.
  •  

    Jaro bez dluhů s DPMB

    V čem spočívá?

    Akce umožňuje dlužníkům zbavit se dluhů u DPMB uhrazením pouze snížené částky za pokutu.

    Pro koho je akce určena?

    Akci mohou využít lidé, kteří mají u DPMB dluh za nezaplacenou pokutu za jízdu na černo a na které se nevztahovala celostátní akce Milostivé léto.

    Do Jara bez dluhů s DPMB budou zahrnuty pohledávky, které jsou vymáhány mimosoudně, a u kterých:

    • nebylo zahájeno soudní řízení,
    • nebylo rozhodnuto soudem,
    • nebylo zahájeno exekuční řízení,
    • u kterých neprobíhá insolvenční řízení,
    • které nebyly uhrazeny již dříve před začátkem milostivého jara,
    • které nebudou uhrazeny po datu skončení milostivého jara.

    Kdy probíhá?

    Jaro bez dluhů u DPMB bude probíhat v období astronomického jara od 20. 3. 2022 do 20. 6. 2022.

    Jak na to?

    Dlužník, který bude chtít využít akce Jaro bez dluhů u DPMB musí svůj záměr oznámit písemně nebo e-mailem DPMB, a. s. : pokuty@dpmb.cz nebo přímo smluvní advokátní kanceláři : dpmb@advokati.pro.

    Zároveň musí nejpozději do 20. 6. 2022 uhradit sníženou sazbu přirážky k jízdnému + jízdné. Za datum úhrady je považován den, kdy je daná částka připsána na účet DPMB, a. s., nebo na účtu smluvní advokátní kanceláři.

    Na pohledávky zahrnuté do Jaro bez dluhů u DPMB nelze uzavřít splátkový kalendář.

    Podrobné informace získáte na telefonním čísle 543 174 541, nebo na pracovišti Tarifního kontaktního centra na Novobranské 18, 2. patro, po – pá 7:00 – 17:00 hodin.

    Nové trolejbusy 32Tr

    V Brně pokračujeme v masivní obnově trolejbusového vozového parku. Vedení Dopravního podniku města Brna podepsalo smlouvu na nákup 10 trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dalších 30 vozidel stejného typu. Výrobce Škoda Transportation nové vozy dodá v průběhu příštího roku. Za deset vozů DPMB zaplatí 118 miliónů korun.

    Trolejbusy Škoda 32Tr jsou moderní nízkopodlažní a klimatizované vozy s přídavným bateriovým pohonem, který umožní dojezd minimálně 10 kilometrů bez trolejového vedení. Toho dopravce využívá zejména při výlukách a dopravních omezeních, kdy trolejbusy nemusí nahrazovat autobusy – vybraný úsek projedou na bateriový pohon.

    Nové parciální trolejbusy nasadí dopravní podnik na linky 30, 32, 34, 35, 36, 38 a 39. V provozu nahradí starší vozy typu 21Tr a 14Tr.

    Po dodávce nových trolejbusů a vyřazení zbývajících trolejbusů typu 14Tr už budou všechny trolejbusy v Brně nízkopodlažní. Poslední vysokopodlažní jsou totiž kromě „čtrnáctek“ už jen dva vozy typu 15Tr, které dopravní podnik z provozu stáhne do konce letošního roku.

    Váš DPMB

    20 trolejbusů pro Brno

    Cestující v Brně se můžou svézt dvaceti novými trolejbusy Škoda 21Tr. Dopravní podnik města Brna tak přikročil k velké obnově vozového parku trolejbusů. V příštím roce přikoupí dalších 20 stejného typu.

    Trolejbusy Škoda 27Tr jsou čtyřdveřové kloubové vozy o délce 18 metrů, z nichž každý pojme více než 120 osob. Cestující se můžou těšit na komfortní svezení v klimatizovaném a plně nízkopodlažním interiéru vybaveném pohodlnými, částečně čalouněnými sedadly, USB nabíječkami a informačním systémem s LCD monitory.

    Nejčastěji budou nasazovány na páteřních linkách 25, 26 a 37.

    Nové vozy v provozu nahradí trolejbusy typu 15Tr, 22Tr, 25Tr, ale i 14Tr a 21Tr. Některé z nich v Brně jezdí od 80. a 90. let a jsou na hranici své životnosti.

    Brno je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v Česku. První trolejbusy zde do ulic vyjely v roce 1949. Dnes ulicemi města jezdí na 12 linkách téměř 140 trolejbusů.

    DPMB opraví tramvaj K2 pro Prahu

    Dopravní podnik města Brna opraví pro Prahu tramvaj typu K2. Dopravce hlavního města ji odkoupil z Bratislavy a chce ji po renovaci zařadit mezi své historické kousky. Oprava v brněnských ústředních dílnách potrvá devět měsíců. V Praze by se tramvají první cestující mohli svézt na konci příštího roku.

    Příběh tramvaje s původním výrobním číslem 166578 začíná v roce 1977 v závodě ČKD Tatra Praha, odkud úplně nová putovala do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro nové řidiče. Zajímavostí je, že do provozu s cestujícími nebyla nikdy zařazena.

    Autoškolní tramvaj sloužila až do roku 2009 a letos ji bratislavský dopravní podnik odprodal za 1 000 euro. Aby mohla nadále sloužit, je nutná její kompletní oprava. Výběrové řízení na rekonstrukci vyhrál Dopravní podnik města Brna, který má s opravami vozů tohoto typu bohaté zkušenosti.

    Během devíti měsíců strávených v brněnských ústředních dílnách místní zaměstnanci tramvaj rozeberou na jednotlivé komponenty, provedou důkladnou kontrolu, vyvaření nebo výměnu zkorodovaných součástí. Vůz se dočká nové kabeláže, elektrické výzbroje, pokládky podlah nebo montáže obložení interiéru, stropu, zasklení či přelakování.

    V Brně se na rekonstrukci bude podílet prakticky většina profesí ústředních dílen, které zaměstnávají 140 lidí. Od karosářů, přes elektrikáře až po lakýrníky nebo stolaře.

    Pro tramvaj typu K2 bude uvedení do provozu s cestujícími v Praze premiérou. Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v hlavním městě jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965–1966 v režimu bez cestujících. Fandové se v Praze svezení dočkají na konci roku 2022, kdy Praha zařadí tramvaj mezi své retro vozy.

    Přecházíme na elektronické šalinkarty

    Papírové předplatní jízdenky se v Brně od Nového roku stanou minulostí. Cestující si od ledna budou moci koupit pouze elektronickou formu. S vyřízením zájemcům pomohou pracovníci DPMB na přepážkách. Šalinkartu v Brně využívá aktuálně 184 tisíc cestujících, 124 tisíc z nich elektronickou formu.

    Studenti nad 18 let využívají výhradně elektronické jízdné zakoupené přes eshop brnoid.cz od začátku letošního roku.

    Od 1. listopadu na elektronické šalinkarty přejdou senioři do 70 let.

    Od 1. ledna 2022 pak největší skupina uživatelů základních jízdenek a skupina dětí a žáků do 18 let.

    Jak na to?

    Elektronickou jízdenku si můžete během pár minut obstarat na eshopu www.brnoid.cz. Pokud si na tento postup netroufáte, elektronickou šalinkartu vám ochotně zřídí pracovníci DPMB přímo na pobočkách. Platba je možná i hotově.

    Jako nosič pro elektronickou šalinkartu můžete používat vlastní bankovní platební kartu nebo anonymní kartu, kterou je možné za 129 Kč koupit i na předprodejích DPMB. Pro děti do 15 let bude v prodeji za 30 Kč v prodeji speciální čip. Jako nosič jízdenky může sloužit mobilní telefon s příslušnou aplikací.

    Nejčastější dotazy

    Jak revizor při kontrole pozná, že mám platnou šalinkartu?

    Pracovníci přepravní kontroly jsou vybaveni speciálními čtečkami. Po přiložení karty k zařízení se revizorovi zobrazí předplatní jízdenka, kterou má cestující zakoupenou.

    Je tento postup bezpečný? Nedostanou se informace z bankovního účtu ke třetí straně?

    DPMB nemá přístup k žádným údajům na platební kartě, ani k samotnému účtu. Jediná informace, kterou zjišťuje, je ta o zakoupené jízdence.

    Když chci mít šalinkartu vázanou na telefon, musím na přepážku?

    Nikoli. Ke zjištění čísla virtuální karty v mobilu nově slouží aplikace, která je ke stažení na  zde. Případně je možné spárování s účtem provést na všech přepážkách DPMB.

    Co senioři, kteří nejsou na internetu zběhlí?

    Nejen senioři, ale každý, kdo si netroufá elektronickou šalinkatu zřídit sám, se může obrátit na kteroukoli z poboček DPMB. Naši pracovníci vše udělají za vás. Zřídí účet, vyfotí, ověří totožnost a domů odcházíte s platnou jízdenkou. V podstatě se tak pro vás nic nemění.

    Noční rozjezdy slaví 20 let

    Snad nenajdeme v Brně člověka, který se někdy nesvezl nočním rozjezdem. Hlavní nádraží se každou celou a někdy i půl hodinu zaplní autobusy, které naberou, koho mohou a rozvezou je do všech koutů města i za jeho hranice. Tímto systémem, který je fenoménem Brna, se inspirovala řada měst nejen v Česku, ale i v zahraničí.

    Autobusové noční linky nesou číselné označení 89-99 a jsou v provozu od 23 do 5 hodin. Na jeho začátku a konci platí interval 30 minut, v noci jezdí po hodině. Do víkendových spojů kvůli velké poptávce cestujících Dopravní podnik města Brna vložil ještě několik tzv. „půlkových rozjezdů“.

    V průběhu pracovního týdne nočních rozjezdů využívá 10 tisíc cestujících. V pátek a v sobotu, kdy to ve městě žije, vrůstá číslo až k 25 tisícům. Oblibě se těší nejen u těch, kterým se z města nechtělo dříve domů, ale i u pracujících, kteří domov pro brzkou ranní směnu opustit museli.

    Historie nočních linek však sahá až do roku 1946, kdy byly v provozu tramvaje na pěti linkách. Až po několika letech je začaly doplňovat autobusy a trolejbusy. Nejednalo se však o ucelený systém, a byl tak pro cestující značně komplikovaný. Na trasách bylo nutné přestupovat, a to nejen v centru, ale i v dalších uzlech. Na konci minulého století zajišťovalo noční provoz šest tramvajových linek, pět trolejbusových a sedm autobusových linek, z toho jen čtyři byly výhradně noční.

    DPMB koupil dalších 20 autobusů

    V brněnských ulicích můžete narazit na nové autobusy značky SOR NS, které se svým designem výrazně odlišují od ostatních. Jedná se o klimatizované a plně nízkopodlažní vozy, které cestující potěší i USB nabíječkami a celočalouněnými sedadly pro zajištění většího pohodlí. Dalšími plusy vozů jsou širokoúhlé LCD monitory, systém RIS 2 nebo vyhřívaná čelní skla. Autobusy mají kapacitu 105 cestujících.

    Stejně jako kloubové autobusy SOLARIS, které podnik pořídil na začátku léta, mají vozy SOR NS tu výhodu pro cestující, že na levé (nenástupní) straně disponují venkovním elektronickým transparentem, který zobrazuje číslo linky. Lidé tak i z protější strany ulice snadno vidí, jaká linka zrovna přijíždí.

    Nové autobusy SOR nahradí starší vozy Karosa B 931 a Citelis, které budeme postupně vyřazovat. V provozu je budeme nasazovat na linkách 41, 43, 52, 54, 57, 67, 70 a 71.

    Dopravní podnik města Brna provozuje 320 autobusů. Po dodávce zbývajících vozů SOR bude 300 z nich nízkopodlažních, což je 94 procent.

    Příjemnou jízdu novými vozy přeje Váš DPMB.

     

    Nové autobusy dorazily do Brna

    Ulicemi Brna se začne prohánět prvních osm z celkově dvaceti nových kloubových autobusů SOLARIS Urbino 18, které Dopravní podnik města Brna v letošním roce pořizuje v rámci obnovy vozového parku. Autobusy SOLARIS Urbino 18 jsou klimatizované a vynikají velkým vnitřním prostorem.

    Mezi jejich další přednosti patří USB nabíječky, systém RIS2 a širokoúhlé LCD monitory. Sedadla pro cestující jsou plastová, na sedací části opatřená potahovou látkou, která zamezí klouzání a zajistí cestujícím lepší tepelnou pohodu.

    Zbylých dvanáct do celkové dvacítky dorazí do Brna postupně do konce července. Dopravní podnik města Brna za vozy zaplatí 147 miliónů Kč bez DPH.

    Během léta DPMB čeká ještě dodávku 20 sólo autobusů značky SOR.

    Podrobnosti najdete na našem webu v sekci Kontakty - Tiskové zprávy.

     

    Zájezdová doprava

    Připravili jsme pro vás novou přehlednější stránku o našich zájezdových autobusech.