header_videa_a_podcasty

Podcasty & videa

Šalina do ucha

Podcast Dopravního podniku města Brna, který mapuje dění ve veřejné dopravě v jihomoravské metropoli. Přináší pravidelné informace o tom, co se v podniku děje, chystá rozhovory se zajímavými zaměstnanci a vzpomínky milovníků dopravy. 

32. díl: Dobíhání, přecházení před a za vozy, nástup seniorů, maminek s kočárky nebo velkých skupin – to jsou namátkou témata, která jsme v rozhovoru rozebrali z pohledu bezpečnosti cestujících. Řada zranění by se nemusela stát, pokud by lidé byli obezřetnější a například nedobíhali přes silnici na červenou nebo nepřecházeli bez rozhlédnutí za vozy MHD. Více v dalším dílu podcastu Šalina do ucha.

31. díl: Dohromady pro DPMB jezdí rovných 100 let. Ve svých začátcích brázdili Brno v Karose ŠM, Škodě RTO nebo trolejbusu 9Tr. Jak na tuto dobu vzpomínají? Co se změnilo a co zůstává stejné? Zaposlouchejte se do podcastu Šalina do ucha.

30. díl: Jak je na tom projekt Drak? Jak to vypadá s testováním klimatizací ve vozech Vario? A které pozice se do dílen špatně shánějí? Poslechněte si další díl podcastu Šalina do ucha.

29. díl: Jak náročné jsou opravy starých vozů, které DPMB zařazuje do své retro sbírky? O tom Jirka Černý hovořil spolu s kolegou Marianem Čechem v dalším díle našeho podcastu Šalina do ucha.

28. díl: Jak v Brně pracují revizoři? Kde nachytají nejvíc neplatících cestujících? A jak se vyvíjí jejich počet? O těchto tématech a také o novince v podobě kamer, jimiž budou revizoři zaznamenávat průběh svých kontrol, pojednává nový díl našeho podcastu Šalina do ucha.

27. díl: Vydejte se s podcastem Šalina do ucha za dobrodružstvími a bizarnostmi, která při svých dopravně laděných cestách Jirka zažil. Horská tramvaj, pouštní trolejbus nebo řidič a průvodčí v jednom – to u nás nezažijete.

26. díl: Podcast Šalina do ucha vás tentokrát provede projektem nové lanovky, která má propojit brněnské Pisárky s Bohunicemi. S jakou kapacitou se počítá? Bude navázána na záchytná parkoviště? A bude?

25. díl:Jaký byl rok 2023 pro DPMB? Splnil všechny závazky, které si předsevzal? Bylo kolektivní vyjednávání oříškem? Co nová trať na Kampus? A jak tráví Vánoce generální ředitel DPMB Miloš Havránek, který je hostem posledního podcastu končícího roku?

24. díl:Věděli jste, že neslyšící si nemusí poradit s psaným textem? A že prosklený přístřešek na zastávce MHD nebo lavička bez nožiček může být velkým problémem pro nevidomého? Vytipování a řešení problémů, se kterými se v MHD setkávají lidé se smyslovým postižením, se věnuje nový projektu MUNI a DPMB. Hosty podcastu Šalina do ucha jsou sociální geograf Masarykovy univerzity v Brně Robert Osman a vedoucí střediska tramvajové dopravy Pavel Zemánek.

23. díl:V brněnských Pisárkách poutá pozornost stavba vratné tramvajové smyčky, která sousedí s budoucí multifunkční halou. Jak budou obě stavby provázány? Kdy bude modernizace vozovny komplet hotová? A dostane se i na tu v Medlánkách? Odpovědi přinese podcast Šalina do ucha a jeho host – technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek.

22. díl:Od roku 2015 promlouvá na cestující z reproduktorů v brněnské MHD. Moderátor Tomáš Peterka se přitom do „soutěže“ na hlas brněnské MHD přihlásil na popud kamaráda. A v konkurenci více než dvou stovek dalších uchazečů uspěl. Do databáze přitom bylo potřeba nahrát více než dva tisíce slov. Současně se hlášení dle potřeby pravidelně aktualizují.

21. díl: V dalším díle podcastu Šalina do ucha, vás seznámíme s informováním cestujících o mimořádných událostech. Proč má DPMB dva profily na sociálních sítích? Které kanály dopravce využívá a kolik lidí se na předávání zpráv podílí? Vše zodpovíme v nejnovějším díle.

20. díl:Brněnské rozjezdy jsou fenoménem. V konkrétní časy se od Hlavního nádraží rozjedou autobusy do všech koutů Brna. Jak systém fungoval v minulosti, proč tramvaje nahradily autobusy a jak jsou noční linky oblíbené u řidičů? Vše se dozvíte v dalším díle podcastu Dopravního podniku města Brna.

19. díl: Už od roku 2008 nabízí DPMB dlouhodobé brigády pro studenty vysokých škol. A úspěšně. Řada vysokoškoláků možnost řídit šalinu nebo autobus vítá. Jak náročný je kurz, jaké jsou výhody této dlouhodobé brigády a jaké další pracovní možnosti se studentům v DPMB otvírají. Poslechněte si další díl našeho podcastu.

18. díl: V dalším dílu podcastu Šalina do ucha vás provedeme průběhem stavby, kterou pro město Brno realizuje Ředitelství silnic a dálnic. Věděli jste, že tento tunel bude mít zcela unikátní únikový východ?

17. díl: Jaké předpoklady musí mít řidič MHD? Proč dopravci bojují s jejich nedostatkem a jaká trakce je tou nejnáročnější? Vyzpovídali jsme vedoucí personálního odboru Vlastu Jánskou a Milana Svobodu z oddělení vzdělávání zaměstnanců.

16. díl: Rok 2022 byl pro vedení dopravního podniku ve znamení úspor, hledání dodavatelů energií a také postupného návratu cestujících do vozidel MHD. Jak jej hodnotí generální ředitel DPMB Miloš Havránek a co očekává od roku nového? Poslechněte si poslední letošní podcast Dopravního podniku města Brna. A na slyšenou v roce 2023.

15. díl: Patří mezi třicítku pracovníků dispečinku, kteří dohlížejí na plynulý provoz MHD v Brně. V případě nehod a poruch se snaží v minimálním čase maximálně obnovit dopravu, aby se cestující dostali do cíle své cesty. O své práci hovořili v podcastu Šalina do ucha.

14. díl: DPMB je jediným podnikem v tuzemsku, který si skládá vlastní vozy. Po tramvajích Drak jsou to nově i trolejbusy. Výhodou je především finanční úspora. Jak náročné je vozy seskládat? Kolik času zabere montáž tramvaje, která má víc než šest tisíc kusů a jak je to s následným oživením vozů? Zaposlouchejte se do rozhovoru s Michalem Heršem, vedoucím ústředních dílen a Marianem Čechem, vedoucím trolejbusů.

13. díl: O pravidelném servisu tramvají, trolejbusů a autobusů, preventivních prohlídkách, nejčastějších poruchách a personálním zabezpečení veškeré péče o vozy, které denně vyjíždí do ulic Brna, jsme se bavili s Tomášem Kadlecem, šéfem tramvajových vozoven a zástupcem technicko-provozního ředitele Zdeňkem Kašparem.

12. díl: 35 měsíců, tak dlouho trvala stavba nové trati ke kampusu. Měří 912 metrů a její součástí je i 602 metrů dlouhý tramvajový tunel – nejdelší v Česku. Brno tak má svoje metro pro šaliny. Jak stavba probíhala? Co všechno jí předcházelo? A čím je unikátní? Pusťte si Šalinu do ucha a dozvíte se ještě mnohem víc.

11. díl: Představit činnost městských firem a přinést Brňanům zábavu. To je hlavní cíl Streetparty 2022, která se koná 3. září. Přípravy na ni probíhají už téměř rok. Monstrózní akce s bohatým doprovodným programem v centru Brna nabídne přehlídku techniky, mezinárodní soutěž šalinářů, street food festival nebo koncerty. Jak náročné je podobnou akci uspořádat, kdo zaměstnancům DPMB pomáhal a proč na Lidickou určitě zajít? Dozvíte se v dalším díle podcastu Šalina do ucha.

10. díl: Dopravní podnik města Brna bude klást větší důraz na ponehodovou péči o řidiče. I drobná nehoda totiž může vyvolat psychické potíže. Většině řidičů stačí pár sezení na to, aby se s havárií vyrovnali a normálně fungovali dál. Neřešené problémy totiž zmizí jen dočasně. Emocím po nehodě a psychologické péči jsme věnovali aktuální díl podcastu Šalina do ucha.

9. díl: Jak ještě dlouho budou v Brně fungovat papírové jízdenky? Kde se Dopravní podnik města Brna inspiroval při zavádění elektronického jízdného? A ubývá černých pasažérů, když je možné si koupit jízdenku přímo ve vozech? Zaposlouchejte se do dalšího dílu našeho podcastu Šalina do ucha. Vyzpovídali jsme Víta Prýgla, vedoucího tarifního odboru DPMB.

8. díl: Přemýšleli jste někdy nad tím, jak vznikají jízdní řády? Kolik lidí se na jejich sestavování podílí a podle jakých pravidel postupují? Proč není možné, aby na sebe všechny spoje navazovaly? Odpověď najdete v dalším dílu podcastu Šalina do ucha, jehož hostem je dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.

7. díl: Pětadvacet týmů z celého světa a padesát řidičů tramvají. Po dvouleté pauze se konal v německém Lipsku 9. ročník Mezinárodní soutěže řidičů tramvají. Dva zástupci DPMB Ludmila Černá a Jan Ježek byli u toho. Jak si vedli, jaké byly disciplíny a vychází z reálných situací, které se každý den odehrávají v dopravě? Odpovědi najdete v dalším díle našeho podcastu.

6. díl: Ekologizace osobní i hromadné dopravy je populárním tématem posledních let. Jak si v tomto směru stojí brněnský dopravní podnik? Jaká úskalí s sebou nese provoz vozů s alternativními pohony? Těmto tématům jsme se v dalším díle podcastu Šalina do ucha věnovali se zástupcem technicko-provozního ředitele DPMB Zdeňkem Jarolínem.

5. díl: Lodě dopravního podniku města Brna se po pravidelné zimní údržbě vrátily na hladinu Brněnské přehrady. Co všechno musí umět kapitáni, jak náročná je plavba po Brněnské přehradě a o jaké lodě je největší zájem? Hostem dalšího dílu podcastu Dopravního podniku města Brna byl Martin Ecler, který lodě kormidluje už 29 let.

4. díl: Proč má DPMB vlastní sbírku retrovozů, kdy začne oprava trolejbusy 21Tr? Jaké příběhy se vážou k jednotlivým vozům a proč byla oprava tramvaje 4MT z roku 1950 zatím tou nejnáročnější? Povídali jsme si s Jiřím Černým, který je v Dopravním podniku města Brna vedoucím programu retrovozidel.

3. díl: Čím je doprava v Brně unikátní? Jak se jezdilo v sedmdesátých letech minulého století? Jak vznikaly jízdní řády bez počítačů či tiskáren? A jak probíhala velká reorganizace brněnské veřejné dopravy v roce 1995? Odpovědi na tyto a další otázky se dozvíte v dalším díle našeho podcastu Šalina do ucha. Hostem byl tentokrát Ivan Nedělka, dlouholetý zaměstnanec podniku, milovník klikových tramvají a znalec historie MHD. Tak se zaposlouchejte.

2. díl: Nad stavbou plně funkčního modelu trolejbusu 15 TrM strávil Jakub Diviš více než tři roky. Jaké dovednosti se kvůli tomu musel naučit, jak velkou má trolejbus hodnotu a má v plánu sestavit další model? To vše se dozvíte v dalším díle podcastu Šalina do ucha.

1. díl: Poslechněte si první díl podcastu Šalina do ucha. Hostem je generální ředitel DPMB Miloš Havránek, který dopravu v Brně „řídí“ téměř 11 let. Kromě ředitelského křesla také pravidelně usedá do kabiny šaliny a autobusu. „Neustále se snažím z lidí, které vozíme, získávat zpětnou vazbu,“ dodává Havránek.

Videa