header_revize_jizdenek

Revize jízdenek a pokuty

Práva a povinnosti cestujícího

Cestující je povinen mít při zahájení přepravy, po celou dobu jízdy a v okamžiku výstupu z vozidla platný jízdní doklad.

Jízdenku si můžete koupit platební kartou při nástupu do vozu prostřednictvím služby Pípni a jeď! 

Papírovou jízdenku si označte ihned po nástupu do vozidla a zkontrolujte správnost vytištěných údajů. Případné nedostatky v označení reklamujte u řidiče.

V případě využití SMS jízdenky do vozu vstupujte s již doručenou jízdenkou. Pokud nedorazila, musíte si pořídit jiný jízdní doklad. V opačném případě vám při kontrole hrozí pokuta.

Kontrolu jízdních dokladů ve vozidlech MHD podle zákona č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů, provádí pracovníci dopravní služby ve stejnokroji nebo pověřené osoby dopravce vybavené kontrolním odznakem. 

Naši pracovníci jsou připraveni prokázat se na vyžádání kontrolním průkazem, jehož číslo musí být shodné s číslem kontrolního odznaku.

Práva a povinnosti revizorů

Pracovníci dopravní služby ve stejnokroji nebo osoby pověřené dopravcem jsou ze zákona oprávněni:

1) dávat cestujícím pokyny k zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy,

2) kontrolovat, zda cestující plní Smluvní přepravní podmínky,

3) uložit cestujícímu, který porušuje Smluvní přepravní podmínky anebo nepředložil ke kontrole platný jízdní doklad, zaplacení jízdného a přirážky k jízdnému,

4) v případě, že cestující neuhradí přirážku k jízdnému a jízdné na místě v hotovosti, vyžadovat od cestujícího prokázání totožnosti dokladem vydaným příslušným správním úřadem (§18a, odst. 2, zákona o drahách, §37 zákona o silniční dopravě),

5) v případě, že se cestující neprokáže dokladem totožnosti, vyzvat cestujícího k setrvání na místě do příjezdu policie a cestující je povinen pokyn splnit,

6) vyloučit z přepravy osoby, které nesplňují ustanovení Smluvních přepravních podmínek a osoby, které do vozidla umístily věci, jejichž přeprava je zakázaná,

7) přiměřeným způsobem podle §14 zákona č. 89/2012, Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů zasáhnout vůči cestujícímu, který odmítl zaplatit uložené jízdné a přirážku k jízdnému, odmítl prokázat totožnost anebo odmítl opustit vozidlo poté, co byl vyloučen z přepravy.

 

Jak se prokázat jízdenkou revizorovi

Revizor po Vás vyžaduje prokázání se platným jízdním dokladem. To lze několika následujícími způsoby:

  • Vlastníte jednorázovou nebo předplatní papírovou jízdenku, prokážete se touto jízdenkou.
  • Vlastníte jízdenku zakoupenou prostřednictvím mobilního telefonu (SMS jízdenka nebo mobilní aplikace DPMBinfo, Sejf či další mobilní aplikace, umožňující nákup jízdenky), prokážete se předložením obrazovky mobilního telefonu, kde je zobrazena jízdenka a tu revizor následně ověří.
  • Vlastníte jednorázovou elektronickou jízdenku, kterou jste si zakoupili ve validátoru ve vozidle, předložte kartu, kterou jste provedli platbu (fyzická, virtuální  - v mobilním telefonu nebo hodinkách)
  • Vlastníte elektronickou předplatní jízdenku, lze se prokázat bezkontaktní kartou s bankovní technologií (fyzickou, virtuální – v mobilním telefonu nebo v hodinkách), tyto karty musí být zaregistrovány ve Vašem uživatelském účtu na www.brnoid.cz. Po zakoupení předplatní nepřenosné jízdenky je v e-shopu generován QR kód, kterým se lze pouze v zónách 100+101 rovněž našemu pracovníkovi prokázat. QR kód je k nalezení na www.brnoid.cz u zakoupené předplatní jízdenky, případně v mobilní aplikaci DPMBinfo v záložce Šalinkarta – QR kód.
  • Doprovod dítěte ve věku do 3 let se v zónách 100 a 101 přepravuje zdarma a prokazuje se nulovou elektronickou jízdenkou zřízenou v uživatelském účtu na www.brnoid.cz.
  • Děti ve věku 6 - 10 let se v zónách 100 a 101 přepravují zdarma a prokazují se dokladem vystaveným veřejnou institucí obsahujícím jméno, příjmení a datum narození dítěte nebo nulovou elektronickou jízdenkou zřízenou v uživatelském účtu na www.brnoid.cz.
  • Děti ve věku 10 - 15 let mohou využívat jako nosič předplatní jízdenky i tzv. čipy, které jsou vydávány ve formě nálepek, případně klíčenek. Tyto čipy musí být rovněž zaregistrovány v uživatelské účtu dítěte.
  • Osoby starší 70 let (tj. včetně dne 70. narozenin) se v zónách 100, a 101 přepravuji zdarma a prokazují věk průkazem totožnosti nebo řidičským průkazem nebo nulovou elektronickou jízdenkou zřízenou v uživatelském účtu na www.brnoid.cz.  
  • Držitelé průkazu ZTP a držitelé průkazu ZTP/P let se v zónách 100 a 101 přepravují zdarma a prokazují se průkazem vydaným příslušným orgánem České republiky.

Pořizování zvukových a obrazových záznamů

Zvukové a obrazové záznamy

Z důvodu zajištění vyššího stupně bezpečnosti cestujících a zaměstnanců oddělení přepravní kontrola (k ochraně jejich života a zdraví, a ochrany práv a právem chráněných zájmů jejich i Dopravního podniku Brna, a.s.) může být při přepravní kontrole dopravce pořizován zvukový nebo obrazový záznam komunikace pověřené osoby dopravce s cestujícími. Dále se oprávněnými zájmy dopravce rozumí zejména možnost řádného prošetření oprávněnosti podnětů a případných stížností cestujících na jednání pověřených osob, zpětná kontrola průběhu přepravní kontroly, následné řešení konfliktních situací apod.

V takovém případě dochází ke zpracování osobních údajů cestujících pro účely oprávněných zájmů dopravce ve smyslu čl. 6 odst. 1 písm. f) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), přičemž k tomuto zpracování osobních údajů se nevyžaduje souhlas subjektu údajů.

Zvukové záznamy budou uchovávány po dobu třiceti dnů od jejich pořízení, v případě řešení složitější reklamace, stížnosti nebo incidentu s využitím zvukového záznamu přesahující tuto lhůtu bude takový záznam převeden na speciální úložiště do doby konečného vyřešení reklamace.

Obrazové záznamy budou uchovávány po dobu třiceti dnů od jejich pořízení, v případě řešení složitější stížnosti a incidentu s využitím obrazového záznamu přesahující tuto lhůtu bude takový záznam převeden na speciální úložiště do doby konečného vyřešení reklamace.

Takto získané osobní údaje mohou být dále poskytnuty třetím osobám, a to orgánům veřejné moci.

Další podmínky při přepravě a k ochraně osobních údajů, jsou uvedeny zejména ve Smluvních přepravních podmínkách IDS JMK a Tarifu  IDS JMK.

 

Zpracování osobních údajů cestujících bez jízdních dokladů

V případě, že cestující uhradí pokutu na místě kontroly (v hotovosti nebo kartou), nejsou osobní údaje cestujícího zjišťovány ani zpracovávány. V případě, kdy cestující nezaplatí uloženou přirážku (pokutu) na místě kontroly, pověřená osoba zjistí osobní údaje cestujícího a vyplní „Zápis o provedené přepravní kontrole“ (ZOPPK), jehož kopii předá cestujícímu.

Upozornění: Osobní údaje cestujících, kteří při kontrole neuhradili uloženou přirážku přímo na místě kontroly, jsou vedeny v automatizovaném systému DPMB v souladu s ustanovením § 5, odst. 2, písm. e) zákona o ochraně osobních údajů č. 101/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů a v tomto smyslu mohou být použity pro vymáhání dlužné částky a také předávány advokátní kanceláři, soudům a exekutorům.

Nevyužijí-li cestující možnost zaplatit uloženou přirážku (pokutu) ve lhůtě 30 dní, pak jsou originály ZOPPK nezaplacených případů průběžně předávány smluvní advokátní kanceláři k dalšímu vymáhání, včetně řešení pohledávek z přepravy občansko-právní cestou u místně příslušného soudu.

Pohledávkou z přepravy se rozumí nezaplacené jízdné a přirážka k jízdnému (pokuta), jakož i další náklady, které vzniknou v rámci vymáhacího procesu (vztahuje se na nezaplacené případy).

Často kladené otázky

Jak zaplatit pokutu?

Pokud vám byla udělena pokuta, máte čtyři možnosti, jak ji uhradit:

  1. Přímo na místě revizorovi, a to buď v hotovosti, nebo platební bezkontaktní kartou. 
  2. Přes e-shop www.brnoid.cz. V sekci „Moje kontroly revizorem“ vyplníte číslo udělené pokuty, datum udělení pokuty a jednoduše uhradíte online.
  3. Na doplatkové pokladně DPMB, Novobranská 18, Brno, I. patro. Otevírací doba je PO–PÁ: 7:00–18:00. 
  4. Zasláním na účet 19-8905621/0100. Jako variabilní symbol uveďte číslo pokuty. Najdete ho vpravo nahoře na modrém Zápisu o provedené přepravní kontrole, který jste dostali od revizora.

Jaká je výše pokuty?

Běžná sankce je stanovena na 1500 Kč plus cena základní jízdenky 25 Kč. Celkem tedy zaplatíte 1525 Kč. V případě, že udělenou sankci uhradíte na místě u revizora hotově, nebo bezhotovostně, snižuje se výše sankce na 1000 Kč.

Upozorňujeme, že pokud nedojde k úhradě do 30 dnů od udělení pokuty, může být předána k vymáhání externí smluvní společnosti. Vymáhaná částka pak může dosáhnout až několikanásobku původní sumy.

Jaká je výše pokuty při dodatečném předložení šalinkarty?

Pokud jste pouze zapomněli šalinkartu, při dodatečném doložení v doplatkové pokladně DPMB, a.s. do deseti kalendářních dnů uhradíte pouze poplatek 100 Kč. Další možností je od následujícího do desátého dne od kontroly revizorem na e-shopu www.brnoid.cz, kde po vyplnění čísla zápisu a datumu udělení sankce uhradíte pouze 50 Kč.  K uhrazení této sankce můžete ve svém účtu uplatnit body nasbírané za úspěšně provedené kontroly revizorem.

Upozorňujeme, že pokud nedojde k úhradě do 30 dnů od udělení pokuty, může být předána k vymáhání externí smluvní společnosti. Vymáhaná částka pak může dosáhnout až několikanásobku původní částky.

Kde se nachází kontaktní centrum pro platbu pokut a řešení pohledávek?

Kontaktní centrum pro platbu pokut a řešení pohledávek najdete na adrese:

Novobranská 18, Brno, 602 00

Telefon: +420 543 174 317

E-mail: pokuty@dpmb.cz

Otevírací doba Kontaktního centra (II. patro):
PO–PÁ: 7:00–15:00

Otevírací doba doplatkové pokladny (I. patro):
PO–PÁ: 7:00–18:00

Pokuty je možné hradit i prostřednictvím e-shopu www.brnoid.cz.