Tisková konference Dopravního podniku města Brna, a.s. 19. září 2018

Na tiskové konferenci vystoupí:

Petr Vokřál, primátor města Brna

Miloš Havránek, generální ředitel DPMB, a.s.

PROJEKT PLYNOFIKACE VOZOVÉHO PARKU

Již polovina autobusů Dopravního podniku města Brna jezdí na stlačený zemní plyn (CNG). Byl tak dokončen projekt plynofikace vozového parku brněnské MHD. „Sto šedesát autobusů nejenže šetří životní prostředí, ale jak ukazuje jejich provoz, dokáže uspořit i velké množství finančních prostředků. Navíc většinu nákladů na jejich pořízení pokryly dotace z evropských fondů, což svědčí o velmi dobré přípravě celého projektu a také žádostí o dotace,“ zhodnotil nákup primátor města Brna Petr Vokřál.

Projekt plynofikace vozového parku DPMB odstartoval na jaře roku 2014, kdy ve vozovně Slatina začala výstavba plnicí stanice na CNG. Ve stejném roce pořídil DPMB prvních dvanáct autobusů na stlačený zemní plyn. O rok později (2015) se počet vozů rozšířil o dalších 88 kusů. Významným milníkem byl i začátek roku 2016, kdy Dopravní podnik města Brna spustil provoz první městské plnicí stanice na CNG. Tato stanice slouží veřejnosti, ale i městským firmám. Druhá etapa nákupu vozů započala na konci roku 2017 a byla ukončena v polovině roku 2018. Ve třech dodávkách bylo do Brna dodáno celkem šest desítek nových vozů (44 kloubových a 16 sólo).

Nákup těchto autobusů současně v brněnské MHD odstartoval i etapu klimatizovaných vozů. Šest desítek autobusů, které v uplynulých měsících dorazily, je totiž vybaveno klimatizací salónu, kterou mohli cestující vyzkoušet už letos v létě. Postupně si na novinku zvykají jak naši řidiči, tak i cestující. Mohu přislíbit, že klimatizovaných vozů bude v budoucnu v Brně přibývat. Už nyní například běží modernizační program, kdy montujeme klimatizaci pro cestující do dalších 56 autobusů Urbanway,“ prozradil Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.

Všech 160 autobusů na CNG, které jsou plně nízkopodlažní, vyšlo na více než 1,2 miliardy korun. Přes 900 milionů korun získal dopravní podnik z evropských dotací. Jednou z hlavních výhod těchto vozů je jejich ekologický provoz. Autobusy na stlačený zemní plyn totiž mají až o 80 % méně emisí než původní dieselové autobusy a díky nim se se tak každoročně dostane do ovzduší o téměř 62 tun škodlivých látek méně. CNG autobusy najely po Brně už 24,3 milionů kilometrů a spotřebovaly 9000 tun CNG. Ušetřily tak více než 131 milionů korun z provozních nákladů na pohonné hmoty.

ROZŠÍŘENÍ VOZOVNY PISÁRKY

Poklepáním základního kamene byla dnes zahájena modernizace vozovny v Pisárkách, která je nejstarší vozovnou brněnského dopravního podniku. V areálu vznikne nová hala denního ošetření a očisty, myčka a moderní technologie na kontrolu výzbroje tramvají, kol či soukolí. Prostor mezi stávající a novou halou bude zastřešen, a tak se vytvoří krytá parkovací místa, což sníží poruchovost vozů způsobovanou nepříznivými klimatickými podmínkami, zejména vlhkostí a mrazem.

Díky modernizaci a zlepšení denní péče o tramvaje s použitím moderních technologií dojde ke zrychlení odbavení vozů při večerním příjezdu do vozovny a současně k vylepšení pracovních podmínek pro naše dělníky a techniky. Práce by měly skončit do dvou let a vyjdou na více než 390 milionů korun, “ vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Modernizaci vozovny, tedy její první etapu, zahájil dopravní podnik v roce 2015, kdy o 560 metrů rozšířil kolejiště pro odstavení tramvají, což zjednodušilo obsluhu areálu. Do budoucna je v plánu i třetí etapa prací. Ta bude zahrnovat nové kolejové zhlaví směrem k areálu výstaviště a novou vratnou smyčku. Nad konceptem rozšíření vozovny probíhaly diskuse od roku 2009, v tomto roce byly také nastartovány další kroky k přípravě celého projektu (zpracování studií, analýz, …) na základě kterých vedení společnosti dalo zelenou kompletní projektové přípravě všech etap dostavby vozovny Pisárky. Ta doposud vyšla na přibližně osm milionů korun a pokračuje další etapou, kterou je obstarání územního rozhodnutí, na již zmíněnou novou vratnou smyčku a východní kolejové zhlaví.

Pisárecká vozovna v současných místech vznikla už v roce 1870, tedy rok po zahájení provozu „koňky“. První přestavby se dočkala v polovině 80. let 19. století, když v Brně začala jezdit parní tramvaj. Od roku 1900 zde našly místo elektrické tramvaje, aktuálně ve vozovně nocuje více než 170 tramvají.

iZASTÁVKA NA MORAVSKÉM NÁMĚSTÍ

Aktuální odjezdy vozů, vyhledávání v jízdních řádech nebo třeba informace o kulturním dění v Brně, to vše nabízí dvě chytré zastávky na Moravském náměstí. Vybudovány byly v letních měsících, kdy tramvajová trať v ulici Milady Horákové v úseku Koliště – Rooseveltova procházela rekonstrukcí. Kromě moderního designu vynikají zastávky 55“ dotykovou obrazovkou, zásuvkou pro dobíjení mobilních zařízení nebo například malou meteostanicí se zabudovaným detektorem polétavého prachu.

Cestující tak může sledovat aktuální informace o hromadné dopravě, počasí nebo například kulturní tipy. Současně může listovat v jízdních řádech, zjišťovat si informace o svém spoji či možnostech přestupu v rámci IDS JMK. Vedle informací o odjezdech vozidel či grafického znázornění linek, zobrazuje zastávka i textové a grafické informace o aktuálních změnách v dopravě zadaných dispečinkem, především se jedná o probíhající provozní omezení.

Dopravní podnik města Brna se nebojí nových, chytrých řešení. Dalším příkladem je právě tato zastávka, která nemá v Brně ani v celé republice obdoby a funguje ve zkušebním režimu. Pokud se zastávka osvědčí, bude snahou města, ale i dopravce, jejich počet rozšiřovat také na další místa v Brně,“ vysvětlil primátor města Brna Petr Vokřál. Jedna zastávka vyšla na 490 tisíc korun.

 

Tisková zpráva v PDF


Kontakt:

Mgr. Hana Tomaštíková
tisková mluvčí DPMB, a.s.
htomastikova@dpmb.cz
603 587 015

Mgr. Barbora Doležalová
tisková mluvčí DPMB, a.s.
bdolezalova@dpmb.cz
605 230 590