Výstavba smyčky tramvajové trati - Pisárky, Brno

Cílem výstavby vratné tramvajové smyčky – Pisárky bylo zajištění dostatečné kapacity ekologicky šetrné dopravy pro budoucí rozvoj území a úspora provozních nákladů a emisí. Realizace stavby včetně přípravných a dokončovacích činností probíhala od 9. 1. 2023 do 30. 9. 2024.

Stavba řeší modernizaci vjezdu areálu vozovny Pisárky a nové vratné smyčky v prostoru jižně od zastávky Lipová. V rámci přestavby vozovny DPMB Pisárky se vybudovala nová smyčka, ve které vznikl přestupní uzel s kapacitním přístupem k připravovanému Multifunkčnímu sportovnímu a kulturnímu pavilonu (ARENA Brno), s vazbou na BVV a následně budovaný Park and Ride. Díky vratné smyčce budou eliminovány při výjezdech z vozovny neefektivní jízdy do smyčky Mendlovo náměstí, které měly negativní vliv na provoz v tomto významném přestupním uzlu a na tramvajové trati linky 1.  Nová smyčka také umožní výjezd tramvají z vozovny v době rekonstrukce úseku Lipová – Mendlovo náměstí.

Smyčka Lipová (nově zastávka ARENA BRNO) je zcela nový přestupní dopravní uzel s vyšší kapacitou. Je v docházkové vzdálenosti od multifunkční haly a BVV. Navýšení kapacity dopravní smyčky vzniklo jednak přidáním výjezdní koleje ze smyčky ve směru na Mendlovo náměstí, jednak přidáním nástupní/výstupní hrany na protilehlé straně. Nový přestupní uzel, který bude lépe zvládat nárazové kapacitnější akce na brněnském výstavišti a v ARENĚ Brno.

Stavba zahrnuje i přístupové komunikace pro pěší, opěrné a zárubní zdi, schodiště, veřejné osvětlení, vybudování optické sítě, odvodnění s využitím moderních metod řešení (modrozelená infrastruktura), vegetační úpravy a nezbytné přeložky sítí včetně úpravy komunikací a ploch BVV vyvolaných stavbou.

Zásadním faktorem pro realizaci takto rozsáhlého projektu bylo získání finančních zdrojů. Dopravní podnik města Brna, a.s. proto stále vyhledává příležitosti finanční podpory z různých dotačních zdrojů pro zvýšení kvality dopravního provozu MHD v Brně. V minulosti se jednalo hlavně o podporu pořizování nových ekologických a energeticky úsporných vozidel a nových tramvajových nebo trolejbusových tratí. Na základě výzvy, vyhlášené Ministerstvem dopravy jako řídícím orgánem Operačního programu Doprava 2021 - 2027 spolufinancovaného Evropskou unií z Fondu soudržnosti, zpracoval DPMB projektovou žádost o dotaci. Tato žádost byla schválena a dne 13. 11. 2024 byl vydán Schvalovací protokol, který je příslibem dotace, jež pokryje 85 % celkových způsobilých nákladů projektu.

 

Pisárky